Reklama

S11 Piła – Szczecinek. Nie ma zgody na zupełnie nowy wariant

Zielone światło dla nowego przebiegu S11 Piła-Szczecinek tylko w wariancie zbliżonym do tego, który został wypracowany sześć lat temu. Samorządowcy z powiatu złotowskiego nie chcą słyszeć o żadnych innych nowych wariantach. Są przy tym wściekli na ekologów oraz gminę Szydłowo, których odwołania blokują najważniejszą inwestycję w regionie. GDOŚ przedłuża tymczasem termin ich rozstrzygnięcia o kolejne miesiące.

W 2019 roku poznański oddział GDDKiA przeprowadził szerokie konsultacje w sześciu gminach dotyczące przebiegu S11 na odcinku Piła – Szczecinek. Prawie wszyscy zgodzili się na trzeci wariant, w którym 60-kilometrowa trasa omija Lotyń, Okonek Podgaje, Jastrowie, Płytnicę, Krępsko i Dobrzycę. Prawie wszyscy, gdyż dużym i nie do końca przyjemnym zaskoczeniem była gmina Szydłowo, która w 2023 r. złożyła odwołanie na etapie decyzji środowiskowej, która zatwierdziła wypracowany w bólach, ale wspólny wariant. Inwestycja, która mogła ruszyć – stanęła. Wójt Szydłowa Tobiasz Wiesiołek tłumaczy, że musi chronić przyrodnicze dziedzictwo gminy – rzeki Piławę i Rurzycę, nad którymi miała lecieć ekspresówka. Dodatkowy zarzut to odcięcie przez drogę dwóch wsi - Dobrzycy i Krępska, od reszty gminy.

Budowa? Nie w tej dekadzie

Nie tylko władze Szydłowa oprotestowały decyzję środowiskową. Zrobiła to również znana w kraju organizacja ekologiczna Pracownia na rzecz Wszystkich Istot oraz pilska Fundacja Nasz Promyk Nadziei, która statutowo zajmuje się „udzielaniem pomocy rodzicom i dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej związanej z powstaniem bądź ujawnieniem chorób zagrażających życiu dzieci”.  Oba zażalenia dotyczyły obaw związanych z negatywnym wpływem inwestycji na środowisko na terenach, gdzie znajdują się cenne przyrodniczo gatunki fauny i flory.

Było jeszcze czwarte zażalenie, które złożyła sama GDDKiA. Nie stanowiło jednak zagrożenia dla inwestycji; chodziło o uwzględnienie istotnych zdaniem inwestora informacji, których zabrakło w treści decyzji. Wszystkie cztery odwołania leżą od jesieni 2023 r. w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie, a razem z nimi leży budowa odcinka Piła-Szczecinek, która w tym roku miała się rozpocząć. Opóźnienie inwestycji wzrosło, gdy na początku roku GDOŚ wstrzymał wykonania decyzji środowiskowej do czasu rozpatrzenia wszystkich odwołań. We wtorek, 4 czerwca, GDOŚ wydłużył ten termin do końca sierpnia. Szanse na to, że budowa eski ruszy jeszcze w tej dekadzie maleją z każdym miesiącem.

Do trzech razy sztuka

Główny zarzut pod adresem proponowanego przebiegu S11 to „negatywne oddziaływanie na cele ochrony obszaru Natura 2000 Puszcza nad Gwdą, w tym na gatunki ptaków stanowiące przedmiot ochrony obszaru i jego integralność”. Problem w tym, że nie da się wytyczyć takiego przebiegu ekspresówki, która by nie przebiegała przez Naturę 2000 obejmującą niemal cały teren od Piły do Jastrowia. Droga krajowa nr 11 również przez nią przebiega. Jak wyjść z tej ślepej uliczki? Jednym z pomysłów jest podzielenie inwestycji na dwa odcinki: Szczecinek-Jastrowie, który nie budzi żadnych kontrowersji oraz Jastrowie-Piła dla którego można by zaproponować mniej kontrowersyjny przebieg. I takie właśnie trzy alternatywne warianty GDDKiA przedstawiła teraz samorządowcom.

Co się zmieniło w porównaniu z wcześniejszym rekomendowanym wariantem? Najbliższy jest mu tzw. wariant 3A, w którym leśny korytarz omija Dobrzycę i Krępsko, ale już w większej odległości. Kolejne warianty 4 i 5 przesuwają inwestycję na wschód, w stronę Skórki. W jednym wariancie ekspresówka omija ją z prawej, w drugim – z lewej strony.

Krajenka za, Tarnówka przeciw

Sama gmina Krajenka nie ma z nowymi wariantami problemu. Wręcz przeciwnie: droga, która będzie biegła w równej odległości od terenów mieszkaniowych i inwestycyjnych, zdaniem krajeńskiego ratusza, podniesie atrakcyjność gminy zarówno w oczach przyszłych mieszkańców, jak i inwestorów.

Entuzjazmu władz Krajenki nie podziela sąsiadująca z nią Tarnówka. Ekspresówka nie tylko przetnie gminę, ale ją odetnie: do najbliższego wjazdu na nią mieszkańcy będą mieli kilkanaście kilometrów. Tarnówka nie ma przy tym takiej sieci dróg jak Krajenka, którą choćby z Piłą łączy droga wojewódzka. Poza tym w przeciwieństwie do wariantu 3A trasa w wariantach 4 i 5 będzie biegła przez bardziej zurbanizowany teren, co wiąże się z zawsze trudną kwestią wywłaszczeń. Już teraz wiąże się z dużym niepokojem tych, którzy budują się w okolicy.

Dowiedzieli się, że 60 metrów od ich domów ma przebiegać droga ekspresowa. Wstrzymali budowy. Nie wiedzą co dalej

– mówił wójt Tarnówki Jacek Mościcki.

Jest jeszcze jeden powód dla którego nowe warianty nie cieszą się w powiecie złotowskim popularnością. Oznaczają bowiem cofnięcie inwestycji o sześć lat. Trzeba będzie na nowo przeprowadzić konsultacje społeczne o których już teraz wiadomo, że nie będą łatwe. W przypadku wariantu 3A ryzyko społecznych protestów jest praktycznie żadne. Zostaje jednak wójt Szydłowa, gdyż droga przetnie Piławę i Rurzycę, oraz ekolodzy, których ten wariant najpewniej również nie zadowoli.

Obudzili się i mieszają

Wariant 3A to i tak największe ustępstwo na które jest gotowy powiat złotowski. Jak przekonywali radni podczas ostatniej sesji Rady Powiatu, najlepiej by było niczego nie zmieniać.

Powinniśmy optować za dotychczasowym wariantem nie oglądając się na tych, którzy zablokowali ten projekt. Nie może być tak, że niewielka grupka lobbystów udających ekologów blokuje nam bardzo ważne inwestycje i utrudnia życie

– przekonywał radny Andrzej Kisiel.

Sceptyczni byli również inni radni powiatowi. 

Jeżeli mamy jeszcze za naszego życia pojechać S11 to musimy się trzymać wypracowanych rozwiązań. Róbmy wszystko, żeby ta inwestycja ruszyła jak najszybciej

– apelował Stanisław Chmielewski.

Jeżeli zmiany, to tylko delikatne. Jedyny optymalny przebieg, który jest do zaakceptowania, to ten zbliżony do wariantu z 2019 roku. Oddziaływanie na ludzi będzie znikome. Przyroda też nie powinna tak bardzo ucierpieć. Puszcza nad Gwdą jest puszczą tylko z nazwy. To są młode lasy sadzone po wojnie. Leśnicy prowadzą na tym terenie normalną gospodarkę leśną

– mówił Bartłomiej Grzybek.

Z kolei wicestarosta Daniel Sztych nie szczędził gorzkich słów pod adresem gminy Szydłowo, która blokuje tak ważną dla całego regionu inwestycję.

Nagle im się nie podoba, obudzili się i próbują mieszać. To samo ekolodzy, którzy nawet nie są stąd. Te wszystkie protesty doprowadzą do tego, że nie tylko nie będzie nas w perspektywie 2028-30, ale grozi nam, że wypadniemy poza ramy perspektywy 2028-35.

– ostrzega wicestarosta złotowski.

Według niego wariant 3A to jedyna alternatywa w tej sytuacji. 

Potrzebujemy tej drogi, a inaczej jej nie wybudujemy. Nie będzie problemu z wykupem gruntów, bo droga biegnie przez las. Nie powinno być również większych problemów z ekologami, bo droga biegnie przez lasy gospodarcze

– przekonywał Daniel Sztych.

Rezolucja bez jednego głosu

Nie musiał. Tylko jeden radny wstrzymał się od głosowania nad rezolucją w sprawie S11. Reszta była za.

Rada Powiatu Złotowskiego wyraża poparcie dla działań zmierzających do budowy przez teren powiatu złotowskiego drogi ekspresowej S11 o przebiegu w wariancie 3a najbardziej zbliżonym do wariantu 3 przyjętego po konsultacjach z mieszkańcami.

Stanowisko swoje motywujemy tym, że wybór innego przebiegu spowoduje komunikacyjne podzielenie powiatu złotowskiego i związane z tym znaczne utrudnienia w dostępie części mieszkańców do siedziby powiatu czy innych gmin.

Uważamy iż, najkorzystniejszym dla mieszkańców powiatu złotowskiego jest wybór do realizacji wariantu przebiegającego przez kompleks leśny, oddalony od zabudowań. Przebieg ten gwarantuje zachowanie bezpieczeństwa mieszkańców i ochronę wartościowych terenów o charakterze rolniczym tak kluczowych dla dalszego zrównoważonego rozwoju oraz zapewnienia mieszkańcom odpowiednich warunków życia i możliwości rozwoju gospodarczego.

Droga S11 w potencjalnym przebiegu wariantu 3a nie zakłóci połączeń komunikacyjnych mieszkańców południowo – zachodniej części powiatu złotowskiego – przede wszystkim gmin Tarnówka i Krajenka

- można przeczytać w rezolucji przyjętej przez Radę Powiatu Złotowskiego. 

Unicestwi gminę

Podobną uchwałę kilka dni później podjęła Rada Gminy Tarnówka. Radni zaakceptowali tylko jeden wariant - 3A. Pozostałe według nich są niemożliwe do przyjęcia.

Wybudowanie trasy S11 wariant 4 i 5 przez naszą gminę doprowadzi do całkowitego jej unicestwienia, ponieważ według propozycji przedstawionych przez GDDKiA S11 przecina ją dokładnie na pół. Dojdzie do społecznej i przyrodniczej degradacji terenu podzielonego taką drogą!

– można przeczytać w uchwale w sprawie wyrażenia stanowiska w sprawie przebiegu ekspresówki.

Radni podkreślają, że nigdy nie było planów budowy S11 na tych terenach. Społeczne i gospodarcze skutki budowy mogą być katastrofalne.

Trasa ekspresowa w tych wariantach utrudni lub wręcz uniemożliwi dotarcie do pracy, szkoły, kościoła, a nawet do sąsiada. Część mieszkańców zostanie odizolowana od ludzi i miejsc, z którymi łączą ich więzy od pokoleń.  Taki przebieg ekspresówki to również ogromne straty dla całej gminy Tarnówka, przyczyni się do zmniejszenia liczby mieszkańców, doprowadzi do utraty dochodów gminy i uniemożliwi realizację obowiązków gminnych dla pozostałych mieszkańców

– podkreślają samorządowcy.

Tymczasem mieszkańcy Skórki zażądali od władz gminy zwołania nadzwyczajnej sesji w sprawie S11. Powód? Nie podzielają entuzjazmu władz gminy w sprawie wariantów 4 i 5. Wolą ekspresówkę w wariancie 3A czyli z dala od swoich domów.

 

 

 

 

Aplikacja pilaonline.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Aktualizacja: 06/06/2025 22:04
Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Obywatel - niezalogowany 2025-06-06 05:34:17

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Swojak - niezalogowany 2025-06-06 05:54:27

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Swojak - niezalogowany 2025-06-06 05:56:59

    A dodam jeszcze że może ta obwodnica powinna lecieć przez Bydgoszcz a raczej za to było by super co za ludzie

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    olga - niezalogowany 2025-06-06 11:48:44

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Stefek albo Wandzia - niezalogowany 2025-06-08 12:16:05

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Adam - niezalogowany 2025-06-09 23:19:24

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Adam - niezalogowany 2025-06-10 16:52:32

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo pilaonline.pl




Reklama
Wróć do