Reklama

Jest przetarg na budowę S11 Jastrowie-Szczecinek. Dla Piły czarny scenariusz

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę kolejnych odcinków S11. Chodzi o 13-kilometrowy odcinek Jastrowie – Podgaje oraz 22,4-kilometrowy odcinek Podgaje-Turowo. Budowa odcinka S11 Piła-Jastrowie została zablokowana w wyniku protestów ekologów.

Ponad 4,5 roku trwały perypetie związane z decyzją środowiskowej dla odcinka S11 Piła-Szczecinek. Na wydanie jej urzędnicy Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska potrzebowali 2 lat i 5 miesięcy. Kolejne 2 lata i 3 miesiące zabrało Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska jej częściowe uchylenie. Pechowo dla Piły, która jest chyba najbardziej oprotestowywanym przez ekologów miastem w Polsce, decyzję uchylono właśnie dla odcinka Piła-Jastrowie.  

Powód? Projektowana droga we wszystkich wariantach może negatywnie oddziaływać na obszar Natura 2000 Puszcza nad Gwdą, a szczególnie na występujące tam chronione gatunki ptaków jak włochatka i kania ruda. Zagrożone byłyby również nietoperze. Głównym zarzutem pod adresem poznańskiego oddziału GDDKiA był brak alternatywnego wariantu, który by omijał obszar Natury 2000. GDOŚ wytknął drogowcom, że taki wariant był analizowany na etapie Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowego, ale w raporcie oddziaływania na środowisko już się nie znalazł.

Reklama

Jeżeli powodem dla którego nie znalazł się w raporcie było to, że był droższy, to teraz poznańska GDDKiA zapłaci podwójnie, a nawet potrójnie. Całą procedurę dotyczącą odcinka Piła-Jastrowie trzeba będzie bowiem rozpoczynać praktycznie od zera. Samo wykonanie opracowań projektowych, konsultacje oraz opracowanie raportu i uzyskanie decyzji środowiskowej może zająć nawet trzy lata. Jeżeli znów będą odwołania, to w tej dekadzie odcinek Piła-Jastrowie pozostanie tylko na papierze.

Inaczej niż odcinki S11 Jastrowie-Podgaje oraz Podgaje-Turowo. Po tym jak drogowcy przesunęli węzeł Jastrowie poza obszar Natura 2000 zniknął powód do uchylenia decyzji środowiskowej. Inwestycja dostała zielone światło od  GDOŚ, a w piątek GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę w formule „projektuj i buduj”. Łączna długość tych odcinków to ponad 35 km. 

Reklama

Podpisanie umowy planowane jest najwcześniej na wrzesień 2026 r. Oba odcinki powinny być gotowe na koniec 2030 roku.

Aplikacja pilaonline.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Aktualizacja: 19/12/2025 17:33
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo pilaonline.pl




Reklama
Wróć do