Reklama

Pociągiem z Czarnkowa do Poznania za sześć lat

Redakcja
11/10/2023 08:52

PKP PLK podpisało wartą blisko 13,5 mln złotych umowę na  projekt rewitalizacji trasy Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec. Na pierwszą podróż z Czarnkowa do Poznania trzeba będzie jednak poczekać. Inwestycja w ramach programu Kolej Plus ma być gotowa dopiero w 2029 r.

- Rządowy Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus niweluje wykluczenie komunikacyjne, zwiększając dostępność transportu publicznego. To szczególnie ważne zadanie w takich miastach jak Czarnków, gdzie mieszkańcy czekają na powrót pociągów od ponad 30 lat. Dzięki rewitalizacji trasy kolejowej wkrótce zyskają dogodne połączenie z Wągrowcem, Rogoźnem i Poznaniem — powiedział w Czarnkowie wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Opracowany na podstawie podpisanej umowy projekt określi optymalny zakres prac na trasie Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec (linie kolejowe nr 390 i 236), która dziś wykorzystywana jest wyłącznie w ruchu towarowym. Po ponad 30 latach przerwy ma być znów przystosowana do przewozów pasażerskich. 

Przebudowany ok. 64 km odcinek zyska m.in. nowe tory i urządzenia systemu sterowania ruchem. Powstanie łącznica, umożliwiająca ominięcie stacji Bzowo Goraj, a tym samym szybsze przejazdy, bez konieczności zmiany czoła pociągu. Pociągi będą mogły rozwinąć prędkość do 120 km/h. Odnowiona trasa zostanie włączona w zmodernizowaną już linię Poznań - Piła, a podróż z Czarnkowa do Poznania nie powinna zająć dłużej niż godzinę i 40 minut. Dziennie ma kursować 12 par pociągów.

Wzdłuż trasy – nie licząc istniejących już stacji w Czarnkowie i Rogoźnie, powstaną nowe przystanki kolejowe: Czarnków Zachodni, Goraj, Lubasz, Jędrzejewo, Połajewo, Ryczywół, Runowo i Wągrowiec Zachód. Planowana jest także budowa kolejnych przystanków: Pianówka, Lubasz Zachód, Prusinowo, Ciążyń, Skrzetusz, Wiardunki, Kaziopole, Potuły, Runowskie i Wiatrowiec.

Kiedy z Czarnkowa będzie można pojechać do Poznania? PKP PLK planuje oddać zrewitalizowaną linię w 2029 r. Teraz koszt inwestycji szacowany jest na 600 mln złotych. Ile będzie kosztowała za 2,5 roku kiedy będzie gotowa dokumentacja?

W Wielkopolsce program obejmuje rewitalizację czterech linii (poza linią Czarnków - Wągrowiec także Międzychód - Szamotuły, Śrem - Czempiń, Gostyń - Kąkolewo,) i budowę nowej trasy kolejowej (Konin - Turek). Szacunkowa wartość wszystkich inwestycji w Wielkopolsce to 2,2 mld zł.

 

 

Aplikacja pilaonline.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo pilaonline.pl




Reklama
Wróć do