
Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisali kolejne umowy na budowę drogi ekspresowej S10 z Piły do Szczecina, w tym na odcinek z Piły do Witankowa i budowę węzła na Koszycach, gdzie S10 ma spotkać się w przyszłości z drogą ekspresową S11.
Budowa S10 z Piły do Szczecina została podzielona na osiem odcinków.
Kilka dni temu w Pile podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S10 na odcinku Wałcz (Witankowo) - Piła Północ.
- Infrastruktura jest krwiobiegiem gospodarki. Im więcej dróg wybudujemy, im będą one lepsze i dostosowane do oczekiwań przedsiębiorców, jak i zwykłych mieszkańców, tym bardziej skorzysta na tym całe państwo. Droga ekspresowa S10 będzie jednym z najważniejszych korytarzy transportowych w Polsce - mówił w Pile minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Kończą się czasy, gdy mieliśmy poczucie bycia regionem drugiej kategorii
- mówił minister rozwoju i technologii, pilski poseł PSL, Krzysztof Paszyk. Do tej pory słyszeliśmy o bardzo ambitnych i kosztownych inwestycjach, które były realizowane na wschodzie kraju, natomiast tu, w ostatnich latach mało było takich projektów - dodał. - Cieszę się, że za kilka lat będziemy mogli już nie „palcem po mapie”, a w rzeczywistości pokonać tę trasę autem - mówił z kolei pilski poseł Polski 2050, Adam Luboński.
To połączenie to bezpieczeństwo, przyspieszenie rozwoju gospodarczego i wzmocnienie widoczności naszego miasta na mapach gospodarczych i turystycznych. Przez wiele lat o to zabiegaliśmy
- mówiła prezydent Piły, Beata Dudzińska. Teraz możemy powiedzieć, że Piła wychodzi z wykluczenia komunikacyjnego. W dyskusjach z inwestorami będą mogła już nie tylko na mapie pokazać, że jesteśmy na skrzyżowaniu dróg ekspresowych. To nie będzie już fikcja, bo nabiera to już realnych kształtów - dodała.
Odcinek S10 między Piłą a Witankowem będzie miał około 13 kilometrów długości. Koszt tej inwestycji to ponad 721 milionów złotych.
Odcinek rozpocznie się na końcu obwodnicy Wałcza, która została oddana do ruchu w 2020 roku. Nowa trasa odejdzie w kierunku południowym od obecnego przebiegu DK10, omijając Nową i Starą Łubiankę. Na południe od Nowej Łubianki planowana jest realizacja pary MOP-ów z rezerwą terenu na budowę stacji paliw i restauracji. Na przecięciu z drogą powiatową Stara Łubianka – Szydłowo powstanie węzeł drogowy Stara Łubianka. Następnie S10 wejdzie w tereny leśne i zbliży się do obecnego przebiegu DK10, przechodząc w jej śladzie między Zbiornikiem Koszyckim i Jeziorem Zalew. Na terenie pomiędzy tymi zbiornikami i rzeką Gwdą powstanie węzeł Piła Północ zlokalizowany na skrzyżowaniu z drogą S11 Koszalin - Poznań. W ramach inwestycji powstanie pełny układ drogowy węzła wraz z tymczasowymi włączeniami do istniejącej DK10 od wschodu i DK11 od północy. W ramach inwestycji wybudujemy sześć wiaduktów, cztery estakady, przejście górne i przejście dolne dla zwierząt
- informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Inwestycję zrealizuje firma Budimex. - W pierwszym etapie wykonawca przystąpi do opracowania projektu budowlanego i złożenia wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a następnie wykona prace w terenie. Rozpoczęcie prac budowlanych zostało zaplanowane na pierwszy kwartał 2026 roku - informuje GDDKiA.
Odcinek S10 między Piłą a Witankowem ma zostać oddany do użytku w połowie 2028 roku. Wtedy też gotowa powinna być cała droga ekspresowa 10 między Piłą a Szczecinem.
W ostatnich dniach Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła dwie kolejne umowy na realizację drogi ekspresowej S10. To ocinki: Stargard - Suchań oraz Recz - Cybowo. Jak dotąd podpisano już umowy na zaprojektowanie i budowę w sumie sześciu z ośmiu odcinków S10 na trasie Piła - Szczecin.
- Na trasie pomiędzy Szczecinem a Piłą do podpisania pozostały jeszcze dwie ostatnie umowy na odcinki Szczecin Kijewo - Zdunowo i Łowicz Wałecki - Piecnik. Dla obu zadań trwa postępowanie przetargowe. Liczę na to, że proces inwestycyjny dla całej trasy przebiegnie bez zakłóceń i już w 2028 r. będziemy mogli podróżować nową, komfortową i przede wszystkim bezpieczną drogą ekspresową S10 - mówi wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Docelowo S10 połączy Szczecin z Warszawą. - Trasa S10 będzie miała około 400 kilometrów długości i połączy Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej w okolicy Naruszewa, a bezpośredni dojazd do stolicy zapewni droga ekspresowa S7 - informuje GDDKiA.
- Dla dalszych odcinków S10 w województwie wielkopolskim, od Piły do Wyrzyska (o długości około 28 km) oraz dla dobudowy drugiej jezdni obwodnicy Wyrzyska (na odcinku 5 km), złożyliśmy wnioski o uzyskanie decyzji środowiskowych (DŚU). Obecnie toczy się postępowanie administracyjne prowadzone przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Poznaniu.
Mamy już DŚU dla przeszło 40-kilometrowego odcinka od obwodnicy Wyrzyska do węzła Bydgoszcz Zachód i trwa drugi etap opracowania dokumentacji, tj. elementów Koncepcji programowej. Dokumentacja ta będzie stanowić podstawę do ogłoszenia przetargu na realizację inwestycji, co będzie możliwe w IV kwartale przyszłego roku - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie