Reklama

Monika Piotrowska: w Gminie Czarnków edukujeMY dla przyszłości

Redakcja
28/11/2023 14:51

„Jesteśmy tu by stworzyć bezpieczne, przyjazne, harmonijne miejsce do życia i pracy dla wszystkich, w zgodzie z naturą”. To misja Gminy Czarnków zapisana w Strategii Rozwoju Gminy Czarnków. To również moja misja jako Zastępcy Wójta Gminy Czarnków. Chcę wam przybliżyć nasze wspólne dokonania ostatnich ośmiu lat. Nasze, gdyż gmina to MY.

Tym z nas, którzy są rodzicami, zależy z pewnością na dobrej szkole dla swoich dzieci. Tak naprawdę jakość edukacji jest ważna dla nas wszystkich. To jeden z filarów rozwoju lokalnego. Gmina będzie rozwijać się tak, jak będą rozwijali się jej mieszkańcy, także ci najmłodsi. Do tego potrzebna jest edukacja, której nadrzędnym celem jest dobre przygotowanie do dorosłego życia – rodzinnego i zawodowego. I takie właśnie dobre przygotowanie do przyszłej aktywności osobistej i zawodowej staramy się zapewnić dzieciom w naszej gminie już od najmłodszych lat.

Ponad 10 milionów w szkolne inwestycje

Przygotować dla nich odpowiedni grunt to przygotować bazę. W ciągu ostatnich ośmiu lat zrobiliśmy sporo, by zapewnić naszym szkołom i przedszkolom odpowiednie standardy lokalowe i organizacyjne. W każdej szkole i przedszkolu przeprowadziliśmy niezbędne remonty od tych drobnych jak wymiana posadzki z paneli podłogowych w sali zabaw w Oddziale Przedszkolnym Mikołajewo za niewiele ponad 4 tys. złotych do remontu elewacji budynku szkoły w Kuźnicy Czarnkowskiej za ponad 46 tys. złotych.

Przeprowadziliśmy też dwie duże inwestycje wyczekiwane przez szkolne społeczności - budowę hali sportowej w Szkole Podstawowej im. Leśników Polskich w Gębicach oraz rozbudowę Szkoły Podstawowej im. 67 Pułku Piechoty w Romanowie Dolnym wraz z budową sali gimnastycznej. W Gębicach za blisko 4 mln złotych zbudowano nowoczesną halę sportową wraz z niezbędnym zapleczem. Obiekt oprócz swojej funkcji sportowej  pełni również rolę sali widowiskowej. To właśnie w tej sali odbyła się uroczysta sesja Rady Gminy z okazji 30-lecia Odrodzonego Samorządu.
Monika PiotrowskaMonika Piotrowska

Warto również wspomnieć, że dopełnieniem tamtej inwestycji była zakończona w tym roku budowa boiska sportowego w Gębicach. Koszt tej inwestycji to 940 tys. złotych i nie musieliśmy pokrywać go w całości z budżetu. Jako gmina zdobyliśmy na to zadanie 720 tys. złotych dofinansowania z rządowego programu Polski Ład. Budujemy i remontujemy boiska sportowe, które służą sportowcom i naszym najmłodszym mieszkańcom. W miesiącu listopadzie oddaliśmy do użytku wyremontowane boisko wielofunkcyjne w Jędrzejewie.

Największą inwestycją była oczywiście warta 6,5 mln złotych rozbudowa Szkoły Podstawowej im.67 Pułku Piechoty w Romanowie Dolnym, którą zakończyliśmy dokładnie rok temu. W tym przypadku była to prawdziwa szkolna rewolucja. Powstała sala gimnastyczna oraz kuchnia ze stołówką, których tu wcześniej nie było, a których bardzo brakowało. Dzięki rozbudowie uczniowie zyskali też pięć nowych, przestronnych sal lekcyjnych. Utwardziliśmy i zagospodarowaliśmy również teren wokół szkoły oraz zbudowaliśmy kotłownię zasilającą cały szkolny kompleks.

Na rozbudowę szkoły w Romanowie udało nam się pozyskać 1 mln złotych z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. Dzięki tej realizacji szkoła zyskała nie tylko nową przestrzeń, ale również nowy wygląd: inwestycja była nominowana do ogólnopolskiego konkursu Modernizacja Roku & Budowa XXI w. Dla nas tą najważniejszą nagrodą była radość dzieci, które zasługują na to, by stwarzać im jak najlepsze warunki do nauki i zabawy.

Chronimy nasze dzieci

Jako dorośli czujemy niepokój gdy eksperci biją na alarm o tym, że coraz więcej dzieci doświadcza kryzysów psychicznych. Dlatego tak ważna jest dla nas profilaktyka zaburzeń psychicznych i rozwijanie u naszych dzieci kompetencji w zakresie umiejętności społecznych, asertywności i radzenia sobie ze stresem oraz wzmacnianie ich  odporności psychicznej i poczucia własnej wartości. Od 2021 r. w ramach działalności Centrum Usług Społecznych realizujemy w szkołach i przedszkolach szereg programów profilaktycznych, które chronią i wspierają nasze dzieci. Przedszkolaki brały udział w programie CUKIERKI, starsze dzieci w programie CUDER a nastolatkom dedykowany był ARCHIPELAG SKARBÓW.

Dzięki programowi CUKIERKI najmłodsi uczyli się wyrażania swoich emocji i potrzeb oraz stawiania granic, reagowania w sytuacjach trudnych oraz troski o własne bezpieczeństwo w relacjach z innymi, w tym zachowania dystansu w relacjach z nieznajomymi.

Program CUDER wspiera szkolny program wychowawcy i pomaga ograniczać ryzykowne zachowania wśród dzieci, które szkodzą lub mogą zaszkodzić ich zdrowiu i rozwojowi jak alkohol, narkotyki, samookaleczanie się, przemoc wobec innych, łamanie prawa, uzależnienie od internetu czy ryzykowne zachowania w sferze seksualnej.

Program ARCHIPELAG jest rekomendowany jako program profilaktyczny i promocji zdrowia psychicznego. Program doskonale wspiera rodziców i nauczycieli w przekazywaniu wartości. Łącząc  w sobie atrakcyjną formę z silnym przekazem treści profilaktycznych skutecznie wpływa na zmianę przekonań młodych ludzi.

Wprowadziliśmy te wszystkie programy do szkół licząc na to, że pozwolą obniżyć poziom lęku i napięć wśród dzieci i młodzieży, że ich długofalowym skutkiem będzie zwiększanie bezpieczeństwa i dobrej atmosfery w naszych szkołach, co przełoży się również pozytywnie na jakość relacji ze światem dorosłych – z rodzicami i nauczycielami.
Monika PiotrowskaMonika Piotrowska

Dodatkowo w przedszkolach, w klasach I-III oraz w świetlicach odbywały się warsztaty z profilaktyki zachowań ryzykownych. Dzieci uczyły się nie tylko rozpoznawać trudne i zagrażające im sytuacje, ale także jak mają szukać pomoc.

Centrum Usług Społecznych organizowało warsztaty nie tylko dla dzieci. Celem warsztatów dla rodziców i nauczycieli pn. „Wychowywać to kochać” było wyposażenie ich w kompetencje, które pomogą rozwiązywać problemy, pozyskiwać do współpracy i budować relacje.

Od żłobka do nowoczesnej szkoły

Raport UNESCO pt. „Edukacja: jest w niej ukryty skarb” wymienia cztery filary nowoczesnej edukacji: uczyć się, aby wiedzieć, uczyć się, aby działać, uczyć się, aby żyć wspólnie i uczyć się, aby być. Edukacja powinna przyczyniać się do rozwoju każdej jednostki – umysł i ciało, inteligencja, wrażliwość, poczucie estetyki, osobista odpowiedzialność, duchowość.

Dlatego właśnie przystąpiliśmy do inicjatywy edukacyjnej  „Laboratoria Przyszłości” realizowanej przez MEiN we współpracy z Centrum GovTech. Jej misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

Nasze dzieci edukujemy również dzięki podróżom. W 2022 r. Gmina Czarnków zdobyła ponad 46 tys. złotych dofinansowania do czterech szkolnych wycieczek z programu „Poznaj Polskę”. W tym roku takie dofinansowanie otrzymały szkoły w Sarbi i Romanowie. Nasi uczniowie wyjeżdżają również poza granice kraju. W 2019 r.  Szkoła Podstawowa w Jędrzejewie wzięła udział w unijnym projekcie „Zieloni Wędrowcy – jak podróżować ekologicznie” w ramach którego jej uczniowie wyjechali na wizyty studyjne do Szwecji i Słowacji.

Uczymy się dla przyszłości, a jedną z jej kluczowych kompetencji jest znajomość języków obcych. Dbając o rozwój dzieci przedszkolnych wprowadziliśmy do gminnych przedszkoli Międzynarodowy Program Dwujęzyczności. Jego celem jest kontekstowe osłuchiwanie dzieci z językiem angielskim w okresie szczególnej wrażliwości językowej, tak aby angielski nigdy nie był dla nich językiem obcym. Program ten wykorzystuje pierwszą na świecie, ale jednocześnie najbardziej ze wszystkich naturalną metodę przyswajania języka angielskiego we wczesnym dzieciństwie równolegle do języka ojczystego. Jest to specjalnie wykreowany świat bohaterów, piosenek, filmów animowanych oraz przygotowanych na tej podstawie zabaw językowo-muzyczno-ruchowych.

Nasze szkoły nie tylko uczą i rozwijają, ale również dbają o to, aby dzieci mogły skorzystać z gorącego posiłku. W 2022 r. Gmina Czarnków w ramach programu „Posiłek w szkole i w domu” uzyskała wsparcie w wysokości 240 tys. złotych. Pieniądze trafiły na organizację szkolnych stołówek w szkołach w Romanowie Dolnym, Gębicach i w Kuźnicy Czarnkowskiej. W tym roku zadanie realizuje szkoła w Jędrzejewie, która otrzymała 80 tys. złotych na zmianę wyposażenia kuchni oraz szkoła w Sarbi, która dostała 24 tys. złotych na doposażenie stołówki.

Edukacja dzieci i młodzieży w zakresie kompetencji społecznych, tworzenie infrastruktury i usług społecznych wspierających rodziców i wychowawców – to wszystko odbywa się w szkołach i przedszkolach, ale nie tylko tam. W gminie z powodzeniem działają świetlice, a w 2021 r. w Gajewie ruszył gminny żłobek „Leśna Przygoda”.

Aplikacja pilaonline.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo pilaonline.pl




Reklama
Wróć do