Reklama

Uwaga na zakupy z Azji. Ubrania i bliezna z dodatkiem toksycznych metali ciężkich

W ostatnich miesiącach do biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów trafia coraz więcej pytań i sygnałów od mieszkańców dotyczących zakupów przez Internet – głównie z takich platform jak Shein czy Temu. Są to azjatyckie serwisy, które oferują ogromny wybór ubrań, dodatków, elektroniki i innych towarów, często w bardzo atrakcyjnych – wręcz niewiarygodnych – cenach. 

Niestety, najnowszy raport Federacji Konsumentów, oparty na rzetelnych badaniach laboratoryjnych, pokazuje, że za tą „tanią modą” kryją się poważne zagrożenia dla zdrowia  i bezpieczeństwa. 

Co wykryto w badanych produktach? Federacja Konsumentów zleciła specjalistyczne badania 29 różnych przedmiotów, które zostały zakupione losowo na platformach Shein i Temu. Były to ubrania, bielizna, biżuteria, torebka, buty i ładowarka. Wyniki są niepokojące, gdyż ponad połowa z nich zawierała szkodliwe metale ciężkie, takie jak nikiel, chrom, ołów, kadm czy kobalt, często w stężeniach znacznie przekraczających dopuszczalne normy. 

Przykłady? W jednej z bluzek wykryto aż 15% niklu – to kilkadziesiąt razy więcej niż dopuszcza prawo. W stroju kąpielowym z ozdobnym łańcuszkiem znaleziono ołów i kobalt, a w bransoletce reklamowanej jako "modna i delikatna" – 8% niklu. To pierwiastki, które mogą prowadzić do alergii, podrażnień skóry, a nawet poważniejszych chorób, zwłaszcza u dzieci i osób z wrażliwą skórą. 

Niebezpieczne substancje wykryte w tych produktach mają bezpośredni kontakt z ciałem – są w metalowych zapięciach, ozdobach, nadrukach na tkaninie czy wewnętrznych częściach butów. Skóra, pot i naturalna wilgoć przyspieszają uwalnianie się tych związków do organizmu. 

Nikiel to jeden z najczęstszych alergenów – powoduje bolesne zmiany skórne, wypryski, świąd. Chrom może być toksyczny i rakotwórczy. Ołów – nawet w niewielkich dawkach – uszkadza mózg, nerki i układ krążenia. A kadm i kobalt nie mają żadnej funkcji biologicznej – są po prostu trujące. 

Raport pokazuje też, że wiele z tych platform nie ujawnia pełnych danych sprzedawców – konsument nie wie, z kim ma do czynienia. W razie problemów często nie ma gdzie złożyć reklamacji, a nawet jeśli – procedury są skomplikowane i mało przejrzyste. 

Do tego dochodzą tzw. manipulacyjne praktyki: odliczanie czasu do końca „promocji”, fałszywe informacje o ilości dostępnych produktów, utrudnione zamykanie konta – wszystko po to, by skłonić nas do szybkich, nieprzemyślanych decyzji zakupowych. 

Co możemy zrobić jako konsument? Nie kupujmy w ciemno. Sprawdzajmy, skąd pochodzi produkt i kto za niego odpowiada. Czytajmy opinie, ale z dystansem. Często są sztucznie zawyżane. Zachowujmy potwierdzenia zakupu – mogą się przydać przy ewentualnej reklamacji. Unikajmy zakupów impulsywnych – zwłaszcza pod wpływem "promocji ograniczonych czasowo". 

Internet daje ogromne możliwości, ale nie zwalnia z ostrożności. Jeśli produkt jest podejrzanie tani – warto zadać sobie pytanie, co tak naprawdę kupuję i kto za to odpowiada? Bezpieczeństwo nasze i naszych dzieci nie powinno być przedmiotem internetowej wyprzedaży. Masz wątpliwości jakie przysługują nam uprawnienia? Jakie mamy możliwości lub jak napisać reklamację, zawsze można skorzystać z bezpłatnej porady u rzecznika konsumentów. 

Miłosz Niedźwiecki  

Powiatowy Rzecznik Konsumentów 


OŚWIADCZENIE SHEIN W SPRAWIE TESTÓW WYKONANYCH PRZEZ FEDERACJĘ KONSUMENTÓW

Bezpieczeństwo polskich konsumentów oraz zapewnienie im możliwości dokonywania zakupów w duchu pełnego zaufania do oferowanych produktów stanowi dla nas najwyższy priorytet. Wszyscy dostawcy SHEIN są zobowiązani do przestrzegania rygorystycznych zasad kontroli bezpieczeństwa oraz polityk zgodnych z europejskimi i międzynarodowymi standardami. Współpracujemy ściśle z wiodącymi niezależnymi jednostkami testującymi w celu weryfikacji zgodności. Tylko w 2024 roku przeprowadziliśmy ponad 2 miliony testów bezpieczeństwa produktów, a w bieżącym roku planujemy zainwestować dodatkowo 15 milionów USD w dalsze wzmocnienie naszych systemów testowania i zgodności.

Wszelkie zarzuty dotyczące niezgodności traktujemy z najwyższą uwagą. Po otrzymaniu informacji o wynikach badań opublikowanych przez Federację Konsumentów, niezwłocznie usunęliśmy wskazane produkty – jak również wszystkie podobne artykuły – z globalnej oferty sprzedażowej, zgodnie z naszymi procedurami bezpieczeństwa opartymi na zasadzie szczególnej ostrożności. Cztery z pięciu wskazanych produktów pochodziły od zewnętrznych sprzedawców działających na platformie SHEIN Marketplace. Piąty to kostium kąpielowy marki SHEIN posiadający zapięcie w formie łańcuszka, w którym – według raportu – miał znajdować się składnik niespełniający norm.

Uważamy, że przedstawianie kwestii bezpieczeństwa produktów jako problemu dotyczącego wyłącznie azjatyckich platform jest mylące i niekonstruktywne. Jest to wyzwanie o charakterze branżowym, z którym mierzą się wszystkie duże platformy internetowe. Skuteczne przeciwdziałanie wymaga współpracy oraz wspólnej odpowiedzialności w całym sektorze. Co więcej, identyczne produkty jak te wskazane przez Federację Konsumentów są obecnie dostępne dla polskich konsumentów również na innych dużych, krajowych platformach sprzedażowych, niezwiązanych z Azją.

SHEIN pozostaje w pełni zaangażowany w podnoszenie poziomu bezpieczeństwa produktów dla polskich konsumentów oraz klientów na całym świecie. Nasze ciągłe inwestycje w testy i zgodność produktów są dowodem realizacji tego zobowiązania. Apelujemy do Federacji Konsumentów o współpracę ze wszystkimi interesariuszami branżowymi w sposób konstruktywny i ponad podziałami, aby wspólnie zadbać o to, by zakupy online w Polsce były bezpieczne oraz budziły zaufanie.

 

Aplikacja pilaonline.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Aktualizacja: 12/05/2025 16:37
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo pilaonline.pl




Reklama
Wróć do